تلخ نویسی های لقمانعلی:

Wednesday, January 26, 2005

خبرهای بی خبری:

شمارا نمی دانم ولی من یک بايگان روزنامه هاي كهنه هستم. یعنی دستم نمی رود روزنامه ها را دور بریزم. شاید با این تواتری که روزنامه ها را درایران می بندند من فکر می کنم این نسخه ها ممکن است روزی آنتیک بشود و قیمت پیدا بکند. بهرتقدیر، من كه فكر مي كنم به اين كار معتاد شده باشم. البته كار خاصي هم با اين بايگاني ها نمي كنم. هرچند وقت حوصله ام ازگردو خاكي كه به رويشان مي نشيند سر مي رود و شروع می کنم به دو باره خوانی شان.. تازگي ها داشتم اطاق كارم را تميز مي كردم. به چند شماره اش ناخنك زدم كه گوشه هائی را برايتان روايت مي كنم.

- در پي فرمايش آقاي رئيس جمهور كه:
« حضور اقتصادي در خارج از كشور بايد همراه با حضور فرهنگي انقلاب اسلامي باشد»[1]
وزارت بازرگاني صادرات هويج را از ايران تا اطلاع ثانوي ممنوع اعلام كرد. بنياد 15 خرداد، نيز در يك اطلاعيه مشابه، براي صادر كنندگان بادمجان پوست كنده از ايران، جوايز صادراتي تعيين نمود.

- امام جمعة بهبهان بر عليه يك دانشمند اهل سنت كه « نشر اجتهاد در مذهب شيعه را انقلابي دانسته و آن را موجب رشد اسلام واقعي توصيف كرد» [2] اعلام جرم نمود. به نقل از منابع دادستان انقلاب اسلامي فارس، امام جمعة بهبهان متذكر شده است كه اين دانشمند اهل سنت، در واقع مذهب شيعه را دست انداخته است چون در غير اين صورت، دليلي ندارد كه كماكان اهل سنت باقي بماند.

- به استناد سخن راني آيت الله امامي كاشاني، يكي از بزرگترين دروغهاي يكي دو قرن اخير افشاء شد. اين طور كه از قرائن روشن مي شود، اختراع تلفن ربطي به غرب ندارد و از زمان صدر اسلام در شبه جزيرة عربستان مورد بهره برداري قرار مي گرفته است. به گفته آيت الله:

« از پيامبر اكرم (ص) روايتي است كه مي فرمايند: وقتي كسي مي خواهد به سفر برود حقي است بر گردن او كه بايد مسلمين را، برادران مسلمانش را، بستگانش را اعلام كند، يا تلفن كند، يا خانه شان برود و خداحافظي كند. وقتي هم از سفر برگشت بايد آنها به زيارت شخص بيايند»[3]

به عقيدة بنده، اگر دستگاه تلفن وجودنمي داشت، پيامبر اكرم (ص) چگونه مي توانست از مسلمين بخواهد كه حداقل از طريق تلفن با دوستان و آشنايان خود خداحافظي نمايند!

- آقاي رفسنجاني در دانشگاه صنعتي فرمودند كه « نرخ تورم در سال گذشته 9 درصد بود و امسال.... به 18 درصد رسيد..... اين مقدار تورم در مقايسه با كشورهاي همسايه يك افتخار است»[4]

چنان چه آقاي رفسنجان نرخ تورم سال آينده را به 36 درصد و سال بعدش را به 72 درصد برسانند، بي ترديد موجبات افتخارات عظيم تر و باور نكردني تر را فراهم خواهند نمود و حداقل به خاطر اين افتخارات هم باشد، يك دورة ديگر به رياست جمهوري اسلامي انتخاب خواهند شد.

- در روزنامه آمده است كه « خبر توقيف مرغهاي فروشگاه قدس تكذيب شد»[5].
از پسر عموي مادرمان كه مدتي است از كار بي كار شده، خواستيم در اين مورد تحقيق كرده ونتيجه را به گزارشگر اطلاع بدهد. در تلكسي كه برايمان فرستاد، نوشت. كه تكذيب خبر توقيف مرغهاي فروشگاه قدس تكذيب مي شود. جريان اين است كه در پي آمد اطلاعية ناحيه انتظامي تهران بزرگ كه « مسئولان قضائي از اين پس با كساني كه شئونات اسلامي را رعايت نكنند قاطعانه برخورد خواهند كرد»[6]، انجمن اسلامي فروشگاه قدس، عدم رعايت حجاب اسلامي بوسيلة مرغهاي فروشگاه مربوطه را به مقامات ذيربط گزارش نمود. با كمك سازمان سراسري بسيج دانشجوئي و سپاه پاسداران عناصر خاطي دستگير شدند كه با مداخله مديركل فروشگاه كه در ضمن نمايندة ولايت فقيه در شوراي تجارت تهران است، واخذ تعهدات كافي در حفظ و احترام به شئونات اسلامي، ممكن است در ظرف يك هفته آينده، قرار رفع توقيف صادر شود.

« رئيس مجلس: در نظام سلطه هر چه مردم كمتر بفهمند، براي سلطه گر بهتر است» ( ابرار، 73.10.26).

بهمين دليل است كه در ايران اسلامي، راديو و تلويزيون درانحصار هيچ گروه ونگرش خاصي نيست و دولت هم اين همه به مطبوعات غير دولتي كمك مي كند و يارانه مي دهد و در اين 25 سال نه روزنامه اي را بسته است ونه روزنامه نگاري، نويسنده اي را به زندان افكنده است!

« وزير امور اقتصادي و دارائي گفت، كشور در آستانة جديدي از تحولات اقتصادي قرار گرفته است كه از يك شرايط انبساطي و باز به يك شرايط كنترل كيفي اقتصادي وارد خواهد شد» ( سلام، 1373.10.4).

خوردن اين آشي كه براي اقتصاد ايران پخته مي شود، واقعا خيلي كيف دارد.

« ايران ركود توليد برق بادي در دنيا را شكست» ( سلام، 1373.10.21).
تازه فهميدم كه چرا صدور نخود و لوبيا و انواع كلم از ايران ممنوع شد.

« وزير صنايع:‌ ايران آماده است در بنگلادش كارخانه سيمان بسازد» ( كيهان، 1371.10.19).
تا با آن سيمانها، براي رفع كمبود مسكن در ايران خانه سازي بشود.

« بانك مركزي اعلام كرد، سكه بهار آزادي منقوش به تمثال مبارك حضرت امام خميني (ره) ملاك كار بانك مركزي جمهوري اسلامي است» (كيهان، 1373.10.21).
بنياد شهيد در اطلاعيه اي كه در سطح تهران منتشر ساخت متذكر شد، لعنت بر پدر و مادر كسي كه روي اين سكه ها.....

« قائم مقام جمعيت زنان ايران : ادعاي نقض حقوق زنان، توطئه جديد عليه ايران است» ( ابرار، 1371.10.15).
بگو به جان هوو هام، دروغ نمي گم!

« رئيس مجلس: ايران از اين پس به اتهامات مدعيان حقوق بشر پاسخ نمي دهد» ( كيهان، 1373.4.8).
سكوت علامت رضاست.

« رئيس جمهوري: مردم ايران بايد آيندة تضمين شده اي داشته باشند» ( همشهري، 1373.4.27).

و اگر ندارند، همة تقصير متوجه شاه سلطان حسين صفوي يا امير اسماعيل ساماني است..

« رئيس شوراي اسقف هاي اروپا در ديدار با سفير ايران در پراگ، وضعيت اقليت مسيحي در ايران رضايت بخش است» ( اطلاعات، 1373.10.3).
لابد همين طور است. ولي وضعيت اكثريت مسلمان و رهبران اقليت مسيحي تعريفي ندارد.

« رئيس جمهور: ناديده گرفتن حقوق مردم مرا عصباني مي كند» ( ابرار، 1373.10.4).
دليل اصلي عصبانيت آقاي رئيس جمهور اين است كه بعضي ها گمان مي كنند مردم در ايران اسلامي داراي حقوقي هم هستند!

« بيماري هاي ناشي از مصرف غذا، هنوز از مشكلات اساسي كشور به حساب مي آيد» ( اطلاعات، 1373.10.26).

بابا ايو الله! پس وزارت بهداشت و درمان پشت اين جريان است كه قيمت مواد غذائي هر روز گران تر بشود تا اين بيماري هاي رفع شود.

« رئيس هيئت مديرة سازمان آب: كلية منابع آب زير زميني كشور طي ده سال آينده غير قابل شرب خواهد شد» (‌سلام، 1373.10.3).

خوب بشود، چه اشكالي دارد؟ اگر اين آب كُر باشد، وضو و غسل آدم درست است.

خوب بشود، چه اشكالي دارد؟ مردم مي توانند به جاي آب، پپسي كولا و كوكاكولا بنوشند. البته پارسي كولا و نوشابه كولا و زمزم كولا هم بد نيست.

« فرماندار مشهد: تبليغ كوكاكولاي امريكائي در مشهد ممنوع شد» ( كيهان، 1373.5.1).
خوب، براي كوكاكولاي كانادائي تبليغ كنند.

« وزير بهداشت:تحمل زندگي براي پرشگان جوان به دليل پائين بودن قيمت تعرفه هاي پزشگي ميسر نيست» ( سلام، 1373.10.28).

مگر اين پزشگان جوان با پيكان هاي شان مسافر كشي نمي كنند؟

« هر دقيقه يك تلفن به تهراني ها واگذار مي شود» ( همشهري، 1373.10.7).
ولي لازم و ضروري است تا سال آينده همين موقع براي آزاد شدن خط صبر كنند.

« رئيس سازمان صدا و سيما: برنامه هاي ماهواره اي با زير نويس و دوبله پخش مي شود» ( ابرار، 1371.10.21).

تا فضلاي حوزه ي علمية قم، بيش از اين عذاب نكشند.

« با تصويب در جلسه امروز مجلس شوراي اسلامي: گيرنده هاي ماهواره اي تا يك ماه ديگر جمع آوري مي شود»( ابرار 1373.10.4).

- از امامان محترم جمعه انتظار مي رود در خطبه هاي قبل از نماز، خلاصه اي از برنامه هاي دوبله شده را براي « امت هميشه در صحنه» تعريف كنند...

« اسقف ژاك گابو اسقف كاتوليك فرانسه.... بر سر مساله هم جنس بازي.. به دستور واتيكان اخراج شد» ( اطلاعات، 1373.10.28)

و درميان هلهلة پرشور هزاران طلبه و روحاني به دارالعلم حوزه ي علمية قم وارد شد و مورد استقبال امام جمعة موقت تهران و قم قرار گرفت.

« بانوان ايراني در بازي هاي المپيك شركت مي كنند» ( همشهري، 1373.10.23)

مشروط بر اين كه بانوان شركت كننده از كشورهاي ديگر حجاب اسلامي را رعايت نمايند و بعلاوه بر گزار كنندگان المپيك براي رعايت شئونات اسلامي، هيچ نامحرمي را به اين مسابقات راه ندهند.

- با تمام ادعاهاي پوچي كه مخالفين جمهوري اسلامي از سر ناچاري و نداري بهم مي بافند، دست آوردهاي انقلاب اسلامي ايران به حدي است كه به قول يكي از وكلا « تمام خيزشها و حركتهاي انقلابي در جهان به نحوي ريشه در انقلاب عظيم ملت ايران دارد».[7] و اوضاع به نفع اسلام و جمهوري اسلامي به واقع دگرگون شده است. براي نمونه، در پاكستان، كودك عجيب الخلقه اي به دنيا آمد كه علاوه بر اين كه دو دهان، دو بيني، چهار چشم دارد و با چهار چشم خود اطراف را مي بيند: « اين كودك ختنه شده به دنيا آمده است»[8].
همكار ما از يكي از آيات عظام نظرش را پرسيدكه در پاسخ گفتند كه اين مهم ترين و تازه ترين سندي است كه جو اين روزگار دارد به نفع اسلام تغيير مي كند. البته چنين تغييري موجب مي شود كه امكانات بهداشتي در جوامع اسلامي بطرز خداپسندانه تري مورد بهره برداري قرار بگيرد. اگر همة نوزادان پسر از اين پس « ختنه شده» به دنيا بيايند، مي توان از امكانات پزشكي موجود براي « ختنه دختران» يا حجامت استفاده نمائيم.

- از آقاي كيومرث صابري [ همان گل آقاي معروف] نقل است كه گفته است « خدا مي داند كه ما با هيچ نوع سانسور دولتي مواجه نيستيم». به دليلي كه روشن نيست بلافاصله پس از بيان اين جمله دماغ آقاي صابري شروع كرد به بزرگ شدن. در حال حاضر، دماغ ايشان به حدي رشد كرده است كه محبور شده اند آن را مثل شال دور گردن ايشان بپيچند.
با اين وصف، وقتي اين جمله را خوانديم فكر كرديم گل آقا شوخي اش گرفته و در مملكتي كه براي «ارشاد» مردم وزارت خانه دارد، دارد به در مي گويد تا ديوار گوش كند. ولي ديديم، نه،مطلب چيز ديگري است:
« چون حواسمان جمع است ووارد مقوله اي نمي شويم كه سانسور بردار باشد»[9]
اگر به زبان آدميزاد بخواهم همين عبارت را بنويسم اين كه، ما خودمان، خودمان را سانسور مي كنيم كه زحمت دولتي ها زياد نشود.
به غیر از آن چه که در گیومه نقل شده است مسئولیت بقیه با لقمانعلی است.
[1] رسالت 3 بهمن 1370، ص 2
[2] همان، ص 11
[3] رسالت، 22 فروردين 1371، ص 14.
[4] رسالت 5 اسفند 1370، ص 2
[5] رسالت، 13 اردبيهشت 1371، ص 15
[6] رسالت، 14 اردبيهشت 1371، ص 14
[7] رسالت، 5 اسفند 1370، ص 5
[8] رسالت، 9 فروردين 1371، ص 10
[9] رسالت، 21 اردبيهشت 1371، ص 4

|

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com