تلخ نویسی های لقمانعلی:

Saturday, June 18, 2005

پی آمدهای اقتصادی و مالی انتخابات ریاست جمهوری درا یران


بنا بر اخبار رسیده از ایران، آقای هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد- شهردار تهران- به دوردوم انتخابات راه یافتند و دیگران هم فعلا دارند برنامه ریزی می کنند که آیا از دست شورای نگهبان به آقای خامنه ای شکایت بکنند یا این که بگذارند بدون دغدغه دور اول به پایان برسد. از قرار معلوم، آقای کروبی در حالی که گریه می کرد، وارد اطاق کارش در شورای مصلحت نظام شد و در را با شدت درپشت سر خود بست. آقای معین، به گفته خانم دکتر کولائی، درزیرزمین خانه خود تمرینات یوگا می کند و قرار نیست تا صبح پس فردا در انظارعمومی ظاهر شود. آقای قالیباف، هم در حالی که به هق هق افتاده بود، از « خانواده» خواست که لباس نظامی اورا از خشک شوئی محل بیاورند چون با عدم توفیق در انتخابات، ناچار است به مقام سابق خود بر گردد و احتمالا این بار، برای رئیس جمهور احمدی نژاد نامه اتمام حجت بنویسد. آقای لاریجانی هم در منزل آقای جوادی آملی درآمل بست نشسته است وبه قرار اطلاع، دست به اعتصاب تر زده است. به علت رطوبت هوا، هرلقمه چلوکباب برگ را با یک جرعه، زمزم کولا و هر لقمه چلوکباب کوبیده را با یک قلپ دوغ آبعلی نوش جان می کند. تا این لحظه از سرنوشت آقای مهر علیزاده اطلاع زیادی دردست نیست.
و اما از پی آمدهای اقتصادی این انتخابات، اگر به سایت بورس تهران رجوع کنید مشاهده خواهید کرد که با اعلام نتایج رای گیری، تغییرات چشمگیری در قیمت سهام در بورس تهران اتفاق افتاد.
نظر به این که آقای احمدی نژاد برنامه دارد به جای کارخانه که رنگ وبوی استکباری دارد، در سرتاسر مملکت سقاخانه صددر اسلامی درست کند، قیمت سهام شمع سازان با 215 درصد رشد بیش از سه برابر شد. از سوی دیگر، سهام کمپانی های سازنده تیغ اصلاح صورت به شدت تنزل کرد چون اگاهان بر این عقیده اند که در صورت رئیس جمهورشدن احمدی نژاد ریش در ایران اجباری می شود و طبیعتا تقاضا برای تیغ به شدت سقوط خواهد کرد. با توجه به وضعیت آقای رفسنجانی بعید به نظر می رسد که در صورت توفیق ایشان در دور دوم، ایشان برای اجباری کردن ریش قدمی بردارند.
همراه با این تغییرات، قیمت دلار و ارزهای دیگر در بازارشناور خیابان فردوسی ونادری سابق با 15درصد افزایش به بیشترین مقدارش در یک سال گذشته رسید. در یک تماس تلفنی با یکی ازنمایندگان صرافان سیار- دلالان ارز- ایشان براین اعتقاد بود که به احتمال زیاد در آینده خیلی نزدیکی شماره دلالان سیار کاهش خواهد یافت چون با اجباری شدن ریش- در صورت انتخاب آقای احمدی نژاد- طبیعتا باید تعدادی از جوانان مومن که در حال حاضر در این بازار فعالیت می کنند، برای اندازه گیری ریش مردها به استخدام وزارت خانه نهر از منکر و امر به معروف در بیایند. زالزالک هفتم البته تا سوگند رئیس جمهور جدید چارچوب قانونی این وزارت خانه معتبر را تغیین و تصویب خواهد کرد.
برخلاف انتظارکاربران بازار بورس، سهام کارخانه های پارچه بافی- به ویژه پارچه های چادری- تغییر زیادی نکرد. البته این وضعیت می تواند دو علت داشته باشد یکی این که با اجباری شدن چادر، قرار است این پارچه ها به همراه کفش و دم پائی و جانمازاز چین وارد بشود و در نتیجه، تقاضا برای تولیدات داخلی افزایش نخواهد یافت. از سوی دیگر، احتمال دارد که شورای نگهبان، در یک حرکت انقلابی به اشاره آقای رفسنجانی، اجباری شدن چادر را تصویب نکند. با این همه، عدم تغییر قیمت سهام نساجی در بازار سهام، با ابهاماتی روبروست.
گفتنی است که سهام شرکت جمهوری اسلامی با اختیارات نامحدود در بازارسهام 26 برابرشده است چون، از همان آغاز گفته بودند که مشارکت بالا می خواهند و با بند بازی و رمل و اسطرلاب،د قیقا به اهداف خود رسیدند. از همان ابتدا گفته بودند که این رای بالا، رائی به کلیت این نظام است و از همان اول هم گفته بودند که نمایندگان شرکت های اصلاح طلب ول معطل اند و بعد معلوم شد که درست می گفته اند.
به هر تقدیر، باید تا چند هفته دیگر که نتیجه قطعی انتخابات معلوم می شود صبر کرد تا پی آمدهای اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری در همه ابعادش روشن شود.

|

Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com